שיטת שלושת הרבדים image
החיים חולפים והימים עוברים ביעף, כל אחת וכל אחד עסוקים בדברי יום ביומו, אם זה תעסוקה, חופשה או סתם יום של מחשבות. התחושה הכללית היא כי אין בידנו לשנות את מצבי הרוח שלנו המשתנים חלופות, פעם שמח יותר ופעם פחות. ישנם ימים בהם מצב רוחנו ירוד ולא נעים להיות בסביבתנו.

היום התלבשתי מהודר ואתמול לבשתי את בגדי ברישול. שלשום שוחחתי נינוחות עם חבריי לעבודה ואתמול לא רציתי לדבר עם אף אחד. הרגשתי כאילו אין לי אנרגיה ואין לי חשק לכלום.

בניסיון להבין את מה שקורה התחלתי לחפור לתוך הנשמה שלי ולמען האמת לא בטוח שהצלחתי להבין מה גורם לי לשינויים אלו? מה ניתן לעשות על מנת לחזק את החוסן המנטאלי שלי, גם סגנון הדיבור שלי הושפע ממצב רוחי וזה עשוי לפגוע לי בחיי החברה, וכשהתלבשתי ברישול הרגשתי עוד יותר ב"דאון". גם את שהייתי עושה מידי יום באוכל ובשתייה לא עשיתי כרגיל ושכחתי לשתות, אפילו לא איחלתי בוקר טוב כאשר נכנסתי למשרד.

כן, כאשר ההרגשה לא נעימה ואף מצב רוח ירוד חל שינוי באופן ההתנהגות, הלבוש מרושל וכל ההרגלים משתנים. מכאן מגיעה השאלה לעצמי – מה גורם לשינויים הללו וכן כיצד ניתן לשנות זאת.

אנחנו, ב"ורדי-ייעוץ, אימון והדרכה" ("ורדי") מסתכלים על האדם בראיה ההוליסטית ורואים את מהותו הכללית, למדנו להכיר כי מהותו של אדם מורכבת משלושה רבדים אשר פועלים בסינרגיה. כל רובד משפיע על האחר לטוב או לטוב פחות.

הרובד הנפשי – החוסן המנטאלי
הרובד הבריאותי – החוסן הפנימי
הרובד החיצוני – החוסן החזותי


מהם שלושת הרבדים:

הרובד הנפשי – החוסן המנטאלי
מהו אותו חוסן נפשי? זוהי היכולת להתמודד עם מצוקות, אתגרים וקשיים כאלו ואחרים במהלך החיים תוך שמירה על גישה וחשיבה חיובית. החוסן הנפשי בא לידי ביטוי בתחושת שליטה על הקורה בחיי, תחושת מעורבות בתהליכים המתרחשים בסביבתי ובקיום מטרות בחיי.

החוסן הנפשי מאפשר גמישות תפעולית בעת משבר ובשינויים בלתי צפויים. החוסן ניתן לבחינה בתכונות שונות כמו נחישות, לקיחת אחריות, התמדה, משמעת עצמית, מיקוד, אופטימיות ואינטליגנציה רגשית ועוד.

החוסן הנפשי אינו קבוע, הוא יכולת נרכשת ואינו תכונה מולדת.

ישנן שיטות שונות על מנת לשמור ולשפר את החוסן המנטאלי:
  • משמעת עצמית – לפתח הרגלים תוך התמודדות עם דחפים מעכבים, ניהול זמן יעיל ובניית שיגרה.
  • הגדרת מטרות – הגדרת מטרות מוגדרות ומדויקות, ניתנות למדידה, אשר ניתן להשיגן, מטרות הגיוניות וריאליות והגדרת טווח זמנים לעמידה במטרה.
  • אמירת תודה – אמירת תודה על הקיים והכרת תודה מניעים לפיתוח השקפה חיובית וגישה חיובית.
  • אתגרים – ראה קושי בדרך כאתגר ואל תראה בו כמכשלה, ראה בקושי הזדמנות להתפתחות, שגשוג והצלחה.
  • אזור הנוחות – צא מאזור הנוחות, תתמודד עם אתגרים ופחדים. הפוך כל פחד לדחף והתקדם בבניית החוסן המנטאלי.
  • איזון רגשי – בנה יכולת רגשית על ידי ניהול רגשות בצורה יעילה. ניתן לבצע זאת באמצעות כלים כמו שפה נקייה ומרחיבת לב המאפשרת בחירות, מיינדפולנס, מדיטציה והרפיות שונות.
  • תמיכה – וודא כי יש מסביבך רשת של חברים, משפחה או מורה דרך היכולים לעודד, להוות חלק מסיעור המוחות להתמודדות ולספק עצות בקשיים ואתגרים שונים.
  • למידה - הכר בכך שאי הצלחה אינה כישלון אלה דרך נוספת ללמידה והתפתחות. תפיק לקחים ותשפר את עצמך להצלחה בהמשך הדרך.
  • גמישות – שמור על גמישות מחשבתית וראש פתוח, פעל בהתאם לנסיבות במציאות חייך עכשיו.
כל אלו ועוד מביאים אותך לבנות את החוסן המנטאלי שלך, התמד בחיפוש פתרונות, אפשר לעצמך יכולת בחירה מחדש בכל רגע, ניסוח מחדש של מצבים שליליים והקפד לעסוק במעגל ההשפעה ולא במעגל הדאגה.
ככל שתתמיד להתמודד עם אתגרי החיים כך תרכוש יכולת טובה יותר להתמודד עם הקשיים, ותבין מהר יותר כיצד לשפר, לשנות ולהתפתח.

הרובד הבריאותי – החוסן הפנימי

רובד זה מורכב מבניית הרגלים, הרגלים שונים בתחומי החיים השונים. כל הרגל אשר מועיל ומשפר את בריאותך משפר ומוסיף לחוסן הפנימי שלך.

לכולנו קיימים הרגלים שונים במגוון תחומי החיים, החל מצחצוח שיניים בוקר וערב שזהו הרגל טוב, הרגל המשפר את המצב הבריאותי של הפרט ומשם שיפור המצב הבריאותי של הסביבה. לחילופין עישון, שכיום יש הסכמה רחבה כי זהו הרגל מזיק ופוגע בבריאות הפיזית והנפשית.

הרגל יכול להיות מתחומי התזונה, שתיה, לבוש, חשיבה, התנהגות ועוד.

כדי לבנות הרגלים, הנה מספר עצות:
  • מטרה ברורה – הגדירו מהי המטרה אליה שואפים אשר בעזרת ההרגל נשיג.
  • צעדים קטנים – כאשר אתה רוצה לבנות הרגל משמעותי, פרק אותו לגורמיו והתחל בצעדים קטנים עד אשר תכיל את מלוא המשמעות של ההרגל.
  • שמירה על עקביות – חשוב לשמור על עקביות לאורך הזמן בו נרכש ההרגל.
  • סבלנות – הקניית הרגל חדש לוקחת זמן, חשוב להיות סבלניים ולהמשיך בהקניית ההרגל.
  • בדיקת נכונות – לאורך זמן הקניית ההרגל יש לבדוק האם ההרגל החדש מרחיב את הלב, האם משפר את הבריאות ועוד.
הרובד החיצוני – החוסן החזותי

הרובד החיצוני מורכב ממכלול תחומים המשפיעים על הנראות של הפרט, הרושם אותו הוא מעביר ועוד.

על מנת לשמר ולחזק את החוסן החזותי יש:
  • לשמור על שפה נקייה ועל טוהר המילה. ככל שנקפיד להשתמש במילים אשר מרחיבות את הלב שלנו ושל הסובבים אותנו.
  • יש לשמור על לבוש התואם את המקום והזמן, לכבד את עצמך ואת הסובבים אותך.
  • הקפדה על ניקיון.
  • שמירה על התנהגות נאותה בהתאם לסביבה.
ולמה הכוונה בסינרגיה (הרי סינרגיה היא הכוח שנוצר כאשר חלקים שונים משתלבים יחדיו ויוצרים תוצאה שהיא יותר מסכום חלקיה), כאשר מחזקים את הרובד החזותי לדוגמה, נבחר להתלבש באופן מכובד, לסדר את מחלפות ראשנו ולדבר במתינות, התחושות שלנו והרגשות שלנו יהיו טובים ומשופרים, וכאשר חוויית היום יום שלי טובה השימור על הרגלי החיים נעשית באופן מיטבי.

או כאשר מצב רוחנו ירוד וריקוד הוא אחד מהתחביבים שרגילים לעשות, נשמיע מוזיקה ונרקוד עם עצמנו ולהנאתנו, ההורמונים ישתחררו, בעיקר הדופימין, תהיה הרגשה טובה יותר ומצב הרוח ישתפר, החוסן המנטאלי יגבר, הוא ישפיע בדרכו על החוסן הפנימי ועל קיום הרגלים וכן על החוסן החזותי בכך שלאחר מכן החזות שלנו תהיה נעימה ומחוייכת.

אנו, ב"ורדי" בוחרים מדי יום לבחון עצמנו על פי שיטת שלושת הרבדים. לכך הוספנו את השאלות: מה זה יוסיף עבורי? האם מה שאני עושה מרחיב לי את הלב? מה יצא לי מזה? מה אפשרי שיהיה יותר טוב מזה?

באמצעות השאלות ניתן לדייק את העשייה בעבורי ולשפר את איכות חיי.